Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Saturday, March 26, 2011

its time to camping


kali ni entry aku nk citer sal pgalaman aku pg kem. aku nk citer pnjg2. kpd yg bminat, truskanla scroll down..=)

Jumaat, 18 March 2011
mggu pas aku pg kem anjuran extreme club kolej poly-tech mara kt sg sendat, ulu yam selama 3 hari 2 mlm. Ktorg btolak dari kolej dlm kol 4 lebih and smpi kt rock eco resort dlm kol 6 cmtu dlm keadaan hujan renyai2. Smpi2 ktorg dgr briefing sikit sal tmpt tu dari tuan rock eco resort, solat asar, mkn ptg- roti kosong bkuahkan air teh ngn pasang khemah. 

Khemah ktorg 8 org duduk. Faci da suh pecah 2 org masuk khemah len tp semua xnk. Itu namanya sahabat sejati. kalau 10 org ade, spoloh2 aku humban 1 khemah..haha..

aktiviti extreme ktorg yg first kembara malam atau dpanggil ‘moonlight sonata’. ktorg masuk hutan kul 12 tgh mlm beratur ikot group by group. ktorg jalan smpi satu tmpt lapang tp sblm smpi situ ktorg kene pnjt satu cerun yg curam. aku x pasan sape sbb gelap tp ade sorg dak group dpn aku jatuh kt situ. bape kali faci try tarik die naik atas, finally die bjaya gak. smpi kt tempat lapang tu, pcik misai tu suh semua duduk. dengan kecerahan bulan mengambang penuh atas kepala yg cantik giler pkck misai tu smbg2 ngn ktorg. then, die lepas ktorg sorg2 jalan kt hutan dengan petunjuk

‘ korg jalan ke kanan je jgn belok kiri dan jgn lupa password pasang-surut’

next, sorg2 jalan. die ckp klo takut wat bunyi ambulan sepanjang pjalanan tu. tp ade dak yg main2 waktu nk trun die bunyi ‘nenonenoneno’.=D

Masa jln sorg2 tu bese la  faci yg da trun awal2 da bsiap sedia kt tepi tu kaco ktorg. Wat bunyi la, tny 
' nk p mana tu?', pas tu tny password 
'pasang?'

aku ingt nk jwb je bnd len tp kang tkt aku yg kene blk.. jawab je la ‘suruttt’..=D

'pasang?'
'suruttt'
'pasang?'
'suruttt'..

Sabtu, 19 March 2011
hari nie kul 6am semua da bgn bsiap tuk mandi ngn solat subuh. lepas tu game, breakfast and kemas khemah. then, ade 2 cameramen dtg tgkp gmbr. die komen ckp aktiviti ktorg x ekstrem. die suh wat aktiviti bkayak dari kedah k johor.

ala bang, saya bkayak kt sunway lagoon yg bape minit tu je pon da sakit tgn..ini dari kedah k johor.perghh, mmg x la.tp cam sonok gak.

tepat kol 12tgh hari ktorg memulakan pjalanan mdaki gunung. paling depan, ayah..tok guru kami. mula2 jalan tu, mendaki je. mengah aku. dgn tanah yg still basah sbb hujan mlm smlm ktorg bjalan dan bjalan. stiap group dpt satu botol utk kumpul pacat. ade sorg minah ni aku tgk x tkt lgsg pacat. asal jumpa pacat amek masuk botol, jmp pacat amek masuk botol.

klu aku lak stiap kali benti, kawad.
stiap kali benti, kawad.
xnk bg pacat naik punya pasal. aku x takut tp geli..=D

makin lama bjalan makin mengah makin mdaki makin licin. naseb baek ramai hero tggu kt setiap phentian utk menarik kami2 yg lemah nie.
Terima kasih..=)

salah sorg cameramen yg dtg td ikot ktorg g mdaki. tbe2 die tny aku
'berat bape dik?'
'39kg'
tros die angkt camera rakam aku..
'antara peserta yg paling ringan'
haha..ringan2 kuat jugak saya bang..=D

masa jalan dlm hutan tu ayah tunjuk kt ktorg daun2, buah yg boleh mkn, air kayu yg boleh minum.
sedap air tu. mula2 ada buih, pas tu kuar la air die setitik setitik. klu air die kuar lmbt, kt shake kayu tu.. .=D
smpi kt satu tmpt, ktorg nmpk pmandangan kt bawah. da bape puluh ke ratus meter ktorg dari paras laut. mmg tggi giler. spe yg lalu highway bwk teropong tu mmg boleh nmpk kot ktorg. (ntah ye ntah tidak)

dalam pjalanan nk pg sg sendat tu hujan turun. mula2 tu agak lebat tp ktorg still truskan pjalanan. smpi kt satu tmpt tu kne trun kt kwsn yg curam. ayah ngn dak2 junior da lepas da. tggl ktorg yg baru nk trun ni. tanah dah basah lenjun, tapak yg hero wat makin lama makin hilang. so, apalagi meluncurla aku.. bapak best..=D

4 jam ktorg amek waktu nk mdaki kt gunung tu smpi kt sg sendat. mmg mcabar giler dengan curam btol2 kt tepi. klu salah lgkh, mmg jatuh golek2 kao smpi bwh. dgn banyak pokok bduri. byk kali gak aku tpegang. da nk tjatuh x tgk da pokok ape, pgg je. dgn banyak pacatnyer tapi sepanjang dlm hutan tu, satu pacat pon x melekat kt aku. x tau la sbb darah aku bersih sgt ke, darah aku masin ke, dorg tkt ngn aku sbb asyik kawad dlm hutan ke..kwn2 aku semua kene dari kaki ke paha ke bontot ke perot smpi hampir ke atas pon ade..=D

tp bile da lama jln da mkn letih aku da x kisah da pacat. nk naik, naiklah jgn pg tmpt bukan2 suda.
smpi satu ketika bila ktorg da lepas halangan kt hutan tu, salah sorg junior jatuh. wlupon mula2 ktorg nmpk nk pecah tp lepas tu sume cam bsatu nk tlg die cam urut die, cari bende tuk balut kaki die, cari kayu, kumpul kain batik ngn pelikat jadikan tmpt utk angkt dak junior tu. then dak2 laki n pompuan gilir2 usung die smpi kt tmpt kem sg sendat.

smpi kt kem sg sendat tu ktorg masak, mandi sg, pacak khemah, cari kayu api. mmg xd kemudahan even toilet pon xd. nk mbuang yg kecik ke besar ke sume kt sg. siapla sorg mak guard kt atas jaga bile kwn yg lain nk tkucil.
'ok2, xd org dtg..'

Ahad, 20 March 2011
pagi tu lepas solat, gotong royong masak tuk breakfast ngn tgh hari. lepas breakfast ktorg main lumpur. aksi ape yg ktorg x wat?
meniarap, jalan itik siap bunyi skali, rendam muka dlm lumpur 5 saat.. mmg 5 saat je tp 3 kali ktorg rendam..da 15 saat tu. amik lumpur lumur kt muka. 
kesan die utk aku? jerawat beb! =D
aksi pas2 baton pon ade tp tu dak laki je la wat. sian spe yg group ngn mr boo tu..^_^
dak pompuan xnk wat tu yg kne denda lumur lumpur kt muka segala bagai tu.

then, aktiviti kt sg lak. men game pas tu percik air kt group yg kalah. aku plg sian kt group duku boom.. (group aku la tu). pas tu rmi2 nyanyi lagu pahlawan telur. nk dgr?
cari mr google la.

pas tu siap2 solat zuhur ngn mkn tgh hari. time mkn tgh hari nie ade org besar kptm dtg. ikot group ktorg mkn atas daun pisang rmi2. time mkn group aku dpt sambutan dari pcik cameramen. Siap interview lagi. haha.burok lantak tol.

then acara akhir, baca surat dari peserta komen sal kem kt ulu yam nie. semua surat die bace.
tp kan surat yg terakhir tu special skit. =)
xnk citer la..

tapi aku nk ckp kem nie mmg best giler. klu korg bace citer ni maybe korg x dpt sgt feel tu tp klu korg rasa ape yg ktorg sume rse mesti korg pon ckp best.
cuma nanti kesan die korg akan sakit satu badan dan mungkin akan tumbuh bintik2 merah yg sgt sedap apabila digaru. yg perempuan tu pon mungkin hantaran akn turun sikit kesan dari calar balar mcm aku..haha..

ramalancuaca : final assignment for bel..

No comments: